Značení, které pochopí každý – i brigádník první den

Ve skladu se nehraje o minuty. Hraje se o vteřiny. A právě ty rozhodují o tom, kolik objednávek odejde včas, kolik reklamací přijde zpět a zda nový pracovník zvládne první směnu bez podpory. Vše začíná u toho, jak je ve skladu navržené značení.

Systém, který vypadá logicky na papíře nebo vyhovuje vedoucímu, nemusí fungovat v provozu. Většina vedoucích má v hlavě určitou logiku a tak třeba vznikne označení pozice A1003920AL, ale ta přenositelnost na skladníky je obtížná.

Struktura značení

Základní značení by mělo reflektovat skutečnou strukturu skladu a fyzické uspořádání pozic. Ideální formát je složený ze čtyř částí:

Formát: Zóna – Řada – Pole – PolicePozice Příklad: S01-01-02-01A

  • S01: zóna skladu. Může být odlišena barvou
  • 01: číselné označení řady regálů. Značí řadu, ne uličku
  • 02: pole policového regálu
  • 01: výšková úroveň
  • A: pozice v regálu

Značení by nemělo nutně začínat jedničkou. Je vhodné ponechat si číselnou rezervu pro případné rozšíření směrem "dozadu" v rámci stejné řady.

Obsah článku

Struktura značení

*Označení skladových pozic je navrženo v souladu s technickými možnostmi interního softwaru. Přestože nejde o ideální systém z pohledu ergonomie a čitelnosti, je aktuální řešení maximálně funkční v rámci daných omezení.

Prostorová logika a orientace

Cílem značení není kódování informací, ale okamžitá orientace v prostoru. Dobrý sklad funguje jako metro: na každém místě víte, kde jste.

Značení musí být konzistentní v celé hale. V každé části skladu musí být skladník schopen určit svou aktuální pozici bez mapy nebo vysvětlování.

Je zásadní, aby regály byly označeny velkými čísly na jejich čele – analogie s navigací v hobby marketu (např. „sekce 22“ místo „u záchodů“). Jednotlivé pozice na regálu jsou poté označeny menším, ale stejně čitelným štítkem. Kód pozice musí být čitelný z dálky, ideálně s výškou znaků alespoň 5 cm.

Mapy skladu musí být přítomny jak v tištěné podobě (u vstupů, v zónách), tak v digitální formě (pro tablety, terminály nebo tréninková stanoviště). Musí být aktualizované a odpovídat fyzickému uspořádání skladu.

Obsah článku

Navigace v rámci skladu je velmi důležitá

Zakázané a problematické systémy

Nesprávně navržené značení vede ke zmatení, zpomalení a chybám.

  1. Pravá / levá strana: Může fungovat jen v teoretickém layoutu. V praxi se skladník otočí, a systém přestává dávat smysl.
  2. Sudá / lichá číslování: Ztrácí logiku při změně směru nebo pohledu.
  3. Písmena pro označení regálů: Abeceda má omezenou délku, kombinace písmen a čísel často vede k nečitelným kódům typu "A1B-1L".

Sklad by měl být značen lineárně, v jednom směru, s přímou číselnou logikou.

Materiálové provedení a čitelnost

Štítky musí být omyvatelné, odolné vůči prachu a UV záření. Použití kancelářského papíru nebo izolepy je nepřípustné.

Lepidlo musí být průmyslové kvality. Ideální je laminovaný, voděodolný povrch. Tisk štítků musí být centralizovaný, aby byla zachována jednotná velikost, formát a struktura. Na detailu záleží a na pozice ve skladu budete koukat denně i několik let, udělejte to pořádně.

Důležitá zásada: vždy používat pomlčky mezi segmenty kódu. Např. A01-10-04-10 je čitelnější než A01100410.

Validace systému

Funkčnost značení se ověřuje testem s novým pracovníkem. Postup:

  1. Nový zaměstnanec dostane kód pozice (např. B12-08-03-20).
  2. Bez mapy, školení nebo doplňujících informací musí najít správnou pozici.
  3. Pokud doba překročí 30–45 sekund nebo pracovník váhá, značení je nefunkční.

Tento test lze využít při auditu skladu, zavádění sezónních posil nebo jako součást interního školení.

Implementace systému značení

Každý systém značení musí být dokumentován, schválen a standardizován. Mapa skladu, seznam pozic, směr čtení a zónové členění musí být součástí interní dokumentace.

Při změně rozložení skladu musí být značení přepracováno na celé sekci, nikoliv lokálně upraveno.

Pokud potřebujete pomoci s označením pozic, navrhneme pro vás optimální řešení.

 

 

www.commarec.cz

Uložit
Předvolby uživatele pro soubory cookie
Používáme soubory cookie, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud používání souborů cookie odmítnete, nemusí tyto webové stránky fungovat podle očekávání.
Příjmout vše
Odmítnout vše
Marketingové
Soubor technik, které mají za cíl obchodní strategii a zejména studii trhu.
Google
Souhlasím
Nesouhlasím
Analytické
Nástroje používané k analýze dat pro měření efektivity webových stránek a pochopení jejich fungování.
Google Analytics
Souhlasím
Nesouhlasím
Reklamní
Pokud souhlasíte, reklamy na stránce se přizpůsobí vašim preferencím.
Google Ad
Souhlasím
Nesouhlasím